8 tips voor succesvol adverteren op Facebook

Je bladert door Facebook. De ene post is nog saaier dan de andere. Maar dan trekt ineens iets je aandacht. Een foto of een tekst die je aanspreekt. Je klikt, leest en raakt geïnteresseerd. Je wordt zo enthousiast, dat je de post liked of zelfs deelt met je vrienden. Leuk, maar hoe bouw je nu zelf een succesvolle Facebook campagne? Lees een praktijkvoorbeeld van een geslaagde campagne en krijg bovendien 8 tips waar je wat aan hebt.


Al bezig met een campagne? Tip: Pak onze gratis checklist met tien aandachtspunten voor een inbound marketing  campagne erbij.


Praktijkvoorbeeld

Reveil is een onafhankelijk, christelijk maandblad. Aan dit blad is de Reveil Business Club verbonden. Een van de leden van deze businessclub stelde een gift ter beschikking om voor het blad een social media campagne op te zetten. Topic Creatieve Communicatie kreeg opdracht deze campagne te maken. Lees hier hoe we dat deden en wat de resultaten waren.

We kozen voor Facebook, nog steeds verreweg het grootste social media platform. Op Facebook kun je op twee manieren een boodschap brengen: via advertenties (betaald bereik) en via gratis berichten (organisch bereik). Beide kanalen hebben zo hun voor- en nadelen. We hebben ze beide ingezet.

Betaald bereik

Als je hiervoor kiest, kun je een bericht met een afbeelding plaatsen. Wij hebben de volgende advertentie gemaakt:

De advertentie die Topic voor Reveil maakte

Vervolgens kies je een budget en kun je de gewenste doelgroep opgeven. Facebook toont het bericht aan zoveel mogelijk mensen in die doelgroep, tot het budget op is.

Wie is je doelgroep?

De doelgroep van Reveil is breed: het gaat om mannen en vrouwen, ergens tussen de 30 en 65, verspreid over heel Nederland. Met zo’n brede doelgroep ben je gauw door je budget heen. Die moet je smaller maken: het zijn zeer waarschijnlijk christenen, ze houden van tijdschriften, etc. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe gerichter je kunt adverteren. Soms moet je wat experimenteren om de juiste doelgroep te vinden.

We besloten vijf wekelijkse acties te lanceren, waarbij we iedere keer de doelgroep wat bijstelden. Op die manier hoopten we steeds scherper in beeld te krijgen in welke doelgroep Reveil het meest succes had. We experimenteerden bijvoorbeeld met een strak ingekaderde doelgroep. Om de advertentie te kunnen zien, moest je in je facebook-profiel hebben aangegeven dat je houdt van: Christendom + Evangelische Omroep + Tijdschriften + ChristenUnie + Jezus. Op Facebook hou je dan 2.700 mensen over die daaraan voldoen. Klein groepje dus.

We probeerden het ook met een ruimere doelgroep: iedereen die had aangegeven lezer te zijn van het Nederlands Dagblad. Onze argumentatie: dat zijn christenen, ze houden van lezen, ze wonen in heel Nederland, kortom dit past goed bij Reveil. Hier lag de doorklikratio lager dan bij de hele specifieke groep.

Resultaat

Totaal zijn de advertenties bijna 32.000 keer getoond, aan 14.500 verschillende mensen. Daarvan hebben er 216 doorgeklikt naar de website van Reveil. Dat is zo’n 1,5%. De gemiddelde doorklikratio ligt in Nederland op 0,7% (bron: Frankwatching). Kortom, een goed resultaat.

Organisch bereik

Naast advertenties plaatste we ook gratis berichten; iedere gebruiker van Facebook kan die plaatsen. Deze berichten komen terecht op het nieuwsoverzicht van mensen die aangegeven hebben Reveil leuk te vinden.

Reveil beschikt als maandblad dat al tientallen jaren verschijnt, natuurlijk over meer dan voldoende interessante content: boeiende artikelen, pakkende interviews, prikkelende columns, grappige cartoons, noem maar op. Echter, Reveil beschikte nog niet over een pagina om deze content op te plaatsen. Deze hebben wij aangemaakt.

We zijn begonnen met het 2x per week plaatsen van content. Dit deden we door het betreffende artikel te plaatsen op de site van Reveil. Op Facebook plaatsen we een of twee pakkende zinnen uit datzelfde artikel, de belangrijkste foto en een link naar het artikel zelf.

Een artikel van Sarah op de Facebook-pagina van Reveil

Het bereik van deze artikelen is wisselend, omdat dit afhangt van hoe de mensen die het te zien krijgen, reageren. Geven ze een duimpje, dan wordt het artikel aan meer mensen getoond. Komt er daarentegen weinig reactie, dan zal Facebook dit artikel aan minder mensen tonen. Je krijgt daardoor een steeds duidelijker beeld van welke onderwerpen wel en niet scoren in jouw doelgroep. Bijvoorbeeld de column ‘Uitstelgedrag’ van Sarah. Iets waar blijkbaar veel mensen mee worstelen, want deze werd aan 2.800 mensen getoond. Een artikel over relaties tussen christenen en moslims werd bijna 5.000 keer getoond. De absolute topper was een interview met een homoseksuele dorpspredikant, die daar zeer openhartig over vertelde: dit werd ruim 16.500 keer getoond.

Doelen en resultaten

Met deze twee Facebookacties hebben we twee doelen nagestreefd: het binnenhalen van nieuwe abonnees (via betaalde advertenties) en het bouwen aan naamsbekendheid (via het gratis plaatsen van berichten).

Naamsbekendheid is lastig te meten zonder een uitgebreid en duur onderzoek. Wel is het mogelijk te kijken naar cijfers zoals het aantal bezoekers op de website. In de maand april, toen de actie nog niet gestart was, werden 412 bezoeken afgelegd door 300 verschillende mensen (sommigen zijn dus vaker dan één keer geweest). In de maand juli, toen de actie in volle gang was, kreeg de Reveilsite 2.755 bezoeken, door 2.144 verschillende mensen. Kortom: het verkeer naar de site ver-zes-voudigde!

Bij het betaalde bereik is het bereik in abonnementen rechtstreekser te meten. Klikt iemand op een advertentie, dan komt hij op een zogeheten landingspage. Dat is een pagina die een korte indruk van Reveil geeft, waarna ze kunnen doorklikken naar een bestelformulier. Dit leverde een abonneegroei op van 2,6%.

Wat kun je hiervan leren?

  1. Facebook blijft vanwege z’n bereik een interessant social media platform
  2. Zorg voor een ijzersterke, aandachttrekkende advertentie of post
  3. Resultaatmeting is bij ‘betaald bereik’ makkelijker dan bij ‘organisch bereik’
  4. Het ‘organisch bereik’ van Facebook is gratis, maar kost wél tijd en dus ook geld
  5. Weet wie je doelgroep is: hoe beter je die kent, hoe gerichter je kunt plaatsen, hoe beter je scoort
  6. Blijf experimenteren met verschillende doelgroepfilters om een zo hoog mogelijke doorklikratio te scoren
  7. Doe van tevoren een nulmeting op de bezoekersaantallen van je site, dan zie je of het bezoekersaantal stijgt tijdens je campagne
  8. Zorg voor een duidelijke call-to-action, zodat je bezoekers vrienden, klanten of (in dit geval) abonnees worden

Bent u klaar om zelf een online marketingcampagne te gaan voeren?

Pak onze gratis checklist met tien aandachtspunten voor een inbound marketing  campagne erbij.

Download de gratis checklist


Michiel Koers
Door Michiel Koers on 15 april 2019, 10:16 uur
Ik ben te vinden op

Onderwerpen: inbound marketing, campagne, facebook

Mis geen enkele blog

Nieuw