Online marketing uitbesteden? Zo herkent u een goed bureau

Topic Creatieve Communicatie, inbound marketing bureau

De online marketing wereld bevindt zich nog in de cowboy-fase. Bureaus met fancy namen, vlotte babbels en onnavolgbaar jargon komen op, blinken en verzinken. Soms binnen een jaar. Dat maakt het kiezen voor een betrouwbare partner een stuk moeilijker. Hoe herkent u een goed inbound marketing bureau? 6 aandachtspunten die u helpen om een goed inbound marketing bureau te kiezen.

1. Prik door de praatjes heen

In welk segment van de communicatiewereld u ook rondkijkt, ieder bureau heeft een prima verkooppraatje paraat. Ook bureaus die net komen kijken of een indrukwekkende portfolio laten zien. Zij kunnen in de praktijk totaal door het ijs zakken. Dus op een flitsende presentatie of een goed verhaal kunt u niet blindvaren. Vooral als u niet echt thuis bent in online communicatie klinkt een verhaal al gauw indrukwekkend. Laat u daar niet door leiden.

2. Vraag naar leeftijd

De full service reclamebureaus hebben grotendeels hun tijd gehad. De communicatiewereld wordt steeds breder en versnippert daardoor. Specialisten vinden elkaar in nieuwe bureaus of werken als zzp-ers samen in wisselende samenstellingen. Daar is absoluut niets op tegen en leidt vaak tot succesvolle campagnes. Maar ook hier heeft succes vele vaders en wat is nu echt de inbreng geweest van de mensen bij wie u aan tafel schuift? Dat laat zich moeilijk vaststellen. Zoekt u een stabiele partner voor uw inbound marketing activiteiten? Kies dan een bureau dat al minstens vijf jaar bestaat. Schrik er niet van als ze niet alle online disciplines in huis hebben, maar vraag of ze met betrouwbare specialisten samenwerken.


Vrijblijvend kennismaken met Topic?Plan een gratis consult met een van onze inbound marketing specialisten.


 

3. Transparantie

Het delen van waardevolle kennis en het daarmee opbouwen van goede relaties die leiden tot zaken doen, vormt de backbone van inbound marketing. Dat geldt niet alleen bij het opzetten en invullen van een campagne, maar gaat veel verder. In uw bedrijf moeten de marketing en sales het daar ook over eens zijn en op die basis samenwerken. Maar ook de relatie met uw inbound marketing bureau moet gekenmerkt worden door samenwerking op basis van transparantie. Uw bureau houdt u op de hoogte van de campagne, deelt alle informatie met u en zorgt ervoor dat u eigenaar bent van alle data en domeinnamen.

4. Strategy first

Een bureau dat u in het eerste gesprek al gouden bergen beloofd, mag u als verdacht kwalificeren. De inzet van inbound marketing kan tot serieuze omzetstijgingen leiden, maar nooit vanaf het eerste moment. Een goed bureau begint met het zich verdiepen in uw bedrijf, in uw producten, in uw concurrentiepositie en in uw markt. Steekt vervolgens tijd in het beschrijven van persona’s en het vaststellen van wat hun wensen, behoeften en problemen zijn. Op basis van die kennis wordt een online marketing strategie ontwikkeld en dan pas kan de content voor de campagne(s) opgezet worden en uitgewerkt in concrete producten als blogs, landingspagina’s, nieuwsbrieven enzovoort.

5. Haalbare doelstellingen

Een goed inbound marketing bureau maakt niet alleen een offerte voor uw campagne, maar praat tevens met u over haalbare doelstellingen. Dat is ook een van de redenen waarom Topic Creatieve Communicatie certified partner is van HubSpot. In dit systeem worden online marketing inspanningen gekoppeld aan te behalen resultaten. Als de campagne goed wordt uitgevoerd door het bureau en goed wordt opgevolgd door uw sales-afdeling, dan hebben beide partijen op elk moment zicht op de tussentijdse resultaten. Bovendien beschikt HubSpot over benchmarkgegevens die u en uw bureau in staat stellen realistische doelstellingen te formuleren, zodat u al vóór aanvang van de campagne zicht hebt op de ROI.

6. Creativiteit

Een goed inbound marketing bureau heeft een brede kennis van online marketing, dus ook van SEO, SEA, Google Analytics en 'lead nurturing'. Dat geldt echter lang niet altijd voor creativiteit op het gebied van tekst en vormgeving. Veel inbound marketing bureaus zijn ontstaan vanuit de digitale techniek en hebben vaak minder affiniteit met tekst en beeld. Toch is de kern van communicatie niet de techniek, maar de boodschap! De online-communicatiewereld staat bol van vaktaal, overgeschreven teksten en obligate plaatjes van (gratis) fotostockbureaus. In deze tijd is online aanwezig zijn echt niet meer uniek, maar wordt het steeds belangrijker hóé u zich online presenteert: helder, vriendelijk en smaakvol vormgegeven. Vraag of uw bureau met eigen tekstschrijvers en vormgevers werkt.

Topic Creatieve Communicatie bestaat al meer dan dertig jaar. Wij combineren een jarenlange ervaring in offline creativiteit met actuele kennis van inbound marketing.

Plan een gratis consult met een van onze inbound marketing specialisten.


Johan ten Brinke
Door Johan ten Brinke on 9 mei 2019, 09:33 uur
Ik ben te vinden op

Onderwerpen: inbound marketing, bureau

Mis geen enkele blog

Nieuw