“Ik zweer het, jij bent de enige…” in mijn HubSpot contactlijst, schat

Valentijnsdag. Op deze internationale dag van de liefde vinden wij het - net als vele anderen - belangrijk, dat tussen mensen verbinding ervaren wordt. Waarom? Omdat in onze wereld vaker de nadruk wordt gelegd op verschillen dan op overeenkomsten.

Nu we het toch over overeenkomsten hebben… wist u dat er nogal wat overeenkomsten zijn tussen het bewandelen van het liefdespad en de methodologie van inbound marketing? Bij beide gaat het om: attract, convert, close en delight. In deze blog zult u zien wat uw Valentijn en uw klant gemeen hebben!

 

Aantrekkingskracht van de casanova [attract]

De allereerste stap is: aandacht trekken. Van wie? Als ondernemer wil je natuurlijk de aandacht van bedrijven op je vestigen. In Valentijnstermen wil je bijvoorbeeld aandacht van dat meisje aan de bar, met haar donkerbruine haar, dat jou al een tijdje opvalt. Je hebt twee keuzes: je trekt haar aan door op haar af te lopen en haar rechtstreeks te verleiden met cheesy openingszinnen zoals “Weet jij waar mijn shirt van is gemaakt? Boyfriend material” (push strategie). Waarschijnlijk heeft je liefde hier op dit moment helemaal geen zin in. Je tweede optie: je laat je solo-danskunsten op afstand zien en zet je zwoelste glimlach op die je dagelijks voor de spiegel oefent, waardoor zij wel móét kijken: je hebt haar liefde voor dansen ingeschat, toen je haar rode hakken, beweeglijke jurk en Zuid-Amerikaanse uiterlijk zag. En ja hoor, je krijgt haar aandacht, je geeft een show waar zij enorm veel interesse in heeft en je bent ‘binnen’ (pull strategie). Grote kans dat ook anderen in de zaal aandacht hebben voor je optreden, waardoor jij door veel meer dames als potentiële Valentijn wordt gezien. Welnu, precies zo werkt inbound marketing ook.

dameaandebar

Er zijn meerdere mogelijkheden om nieuwe bezoekers aan te trekken op je website. Bloggen is daar een goed voorbeeld van. Door middel van een pull-strategie maak jij interessante content en deel jij je kennis, waardoor je de aandacht trekt van mensen die hierin geïnteresseerd zijn.


Klaar om uw kennis te delen met potentiële klanten?

Ga aan de slag met ons e-book met dertig tips om nieuwe klanten te bereiken.


Beter één crush in je hand, dan tien in de lucht (convert)

Wat doe je vervolgens als je op een keer met dat meisje van je dromen met haar glanzend kastanjebruine haar, wilt afspreken? Je geeft haar netjes de optie om haar contactgegevens achter te laten bij jou. Probeer dit ook maar eens op je website. Doe dit zo uitnodigend mogelijk: gebruik call-to-actions om je bezoekers te verleiden hun gegevens achter te laten na het lezen van je blog.

Hoe dichterbij, hoe beter (close)

In de derde stap maak je van een lead een klant, van een flirt een relatie. Net zoals je van dat leuke meisje je vriendin wilt maken door haar op ideale momenten te appen, te bellen of te mailen om af te spreken. Stuur als bedrijf bijvoorbeeld een mail op Valentijnsdag naar je klanten om te laten zien dat jij om hen geeft. Vergeet niet alle details van contacten te blijven analyseren; dit kan door middel van een Customer Relationship Management. Hierdoor weet je welke content je naar je klanten kunt sturen. Analyseer hoe je marketing- en salesteam samenwerken voor een optimaal resultaat: meten is weten, niet weten is niet goed meten en samenwerken is liefde.

Leg je liefde in de watten (delight)

Inbound marketing is hot, logisch: de laatste stap van de inbound methodologie is niet voor niks ‘delight’, wat verrukking betekent. Maak dat mooie meisje aan de bar blij met op maat gemaakt appjes die niemand anders van jou krijgt. Dit kun je ook vertalen naar deze laatste stap van de inbound marketing methodologie! Bijvoorbeeld door middel van smart calls-to-action: dit is op maat gemaakte content voor je klant, gebaseerd op de buyer persona. Die content heb jij natuurlijk al lang voorbereid. Speciaal voor jouw Valentijn!

Zo zie je maar weer hoe de liefde steeds weer terugkomt in de vier stappen van de inbound marketing methodologie!

Download het gratis e-book met 30 tips


Door Márton Zukic on 14 februari 2020, 02:56 uur

Onderwerpen: Communicatie, online marketing, inbound marketing, HubSpot, leads genereren, social media, Valentijnsdag, Customer care, Inbound methodologie, Valentijn


Gerelateerd

Mis geen enkele blog

Nieuw