Social media beheer? Dat doe je toch gewoon zelf!

In 6 stappen naar een succesvolle social media campagne

U kent ze vast wel. Bedrijven die plotseling opduiken op LinkedIn of Instagram met frisse berichtjes en kekke foto’s. U kijkt ernaar met een mengeling van bewondering en afgunst. Er spoken allerlei gedachten door uw hoofd: Waarom doen wij dat niet? Welke leuke foto’s zouden wij kunnen posten? Hoe maken we een opvallend berichtje over ons nieuwe product? Wie kan ik daarmee aan het werk zetten?... U zet een notitie in uw agenda.

Maar dan gaat de telefoon en over 5 minuten begint een meeting. Geen tijd om er verder over na te denken. De notitie wordt vergeten. En dat andere bedrijf met die frisse berichtjes en kekke foto’s? Die hebben al wekenlang niets meer gepost. Zo gaat het vaak. Hoe komt dat?

andere koek

Depositphotos_38031859_xl-2015Dat komt omdat we vaak te simpel denken over social media. Het lukraak plaatsen van leuke berichtjes en foto’s is inderdaad makkelijk. Kun je tijdens je koffiepauze doen. Maar eerst een strategie bedenken, een planning maken, zorgen voor goede content, gestructureerd werken aan een groeiende groep volgers en daar tijd voor vrij maken, dat is andere koek. (Dat geldt overigens voor alle activiteiten op het gebied van online marketing. Meer hierover leest u in 'Hoe vind ik nieuwe klanten met online marketing?')

Als uw bedrijf succesvol aanwezig wil zijn op social media, dan is er werk aan de winkel. Laten we in 6 stappen kijken wat er moet gebeuren.

1. positionering

Bepaal waarover u wilt communiceren op social media. Bijvoorbeeld een nieuwe serie producten of uw cursusaanbod of de sterke punten van uw softwarepakket.

Beschrijf in één A4-tje:
  • wat de sterke punten van uw product of dienst zijn
  • welke doelgroep(en) u wilt bereiken
  • welke beloften uw product of dienst waarmaakt

2. doelstelling

Bepaal wat u wilt bereiken. Stel een reëel doel. Bijvoorbeeld dat u een groter aantal volgers wilt op uw social media kanalen. Of dat u meer bezoekers in uw webshop of op uw website wilt. Daar kunt u een concreet getal aan hangen in procenten of aantallen: dan hebt u een stip op de horizon waar u naartoe kunt werken.

3. doelgroep

Duik in de doelgroep die u bereiken wilt. Meer mannen of juist meer vrouwen? Welke leeftijdscategorie? Welk opleidingsniveau? Welke interesses? Welke wensen in relatie tot uw product? In marketingtermen: beschrijf uw ‘persona’. Hoe scherper u uw doelgroep op het oog hebt, hoe beter u uw posts op die doelgroep kunt afstemmen.

Hier valt nog veel meer over te zeggen: kijk daarvoor op onze blog ‘Hoe kan ik een persona maken?’

4. kanalen

Als u weet wie uw doelgroep is, weet u ook welke social media voor deze campagne geschikt zijn. We noemen een paar bekende ‘socials’:

  • LinkedIn
    • hét platform voor de zakelijke doelgroep en dus interessant voor b2b-communicatie
  • Facebook
    • het platform voor iedereen; raakt wat over het hoogtepunt heen, maar is nog altijd immens groot (biedt interessante mogelijkheden om de doelgroep nauwkeuriger te definiëren)
  • Instagram
    • het platform voor jongeren en millennials (die Facebook steeds meer links laten liggen)
  • Snapchat
    • platform voor jongeren tussen de 15 en 25 jaar (maar wordt links en rechts ingehaald door TikTok)
  • TikTok
    • platform voor kinderen, scholieren en jongeren, dat zich razendsnel ontwikkelt en ook steeds interessanter wordt voor zakelijke communicatie

5. content

U hebt een keuze gemaakt op welke social u gaat posten. Dan kunt u nu beginnen aan de content: de plaatjes en de praatjes. Welke foto’s, illustraties, stroomdiagrammen, schema’s, cartoons of ander beeldmateriaal hebt u al en wat moet er nog gemaakt worden?

Dat hangt ook samen met de onderwerpen waarover u gaat schrijven. Dat kost even wat denkwerk. Het kan helpen om daar de 3H-methode bij te gebruiken. Kort gezegd komt het erop neer dat u de onderwerpen onderscheidt in 3 categorieën: Hero, Hub en Hulp.

De Hero-onderwerpen gaan over de belangrijkste eigenschappen van uw product. Daaraan besteedt u uitgebreid aandacht, want iedereen moet dít in ieder geval weten.

De Hub-onderwerpen gaan over minder belangrijke onderwerpen. Deze posts komen vaker, bijvoorbeeld maandelijks of twee-wekelijks en kunnen korter zijn.

De Hulp-onderwerpen zijn kort en eenvoudig. Kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een foto met bijschrift, een aankondiging of een grappige reactie. Plaats ze wekelijks of nog vaker, als dat lukt. Ze zorgen ervoor dat u in beeld blijft en interesse wekt bij nieuwe bezoekers.

Nu u onderwerpen en beeldmateriaal hebt, kunt u een contentkalender maken: welke informatie ga ik wanneer plaatsen, op welke social media, in welke categorie en in welke vorm. Denk bij de vorm niet alleen aan blogs en berichtjes. Ook een foto, een infographic, een filmfragment of een vlog kunnen een goede post zijn.

Zó, nu kunt u uw social media campagne starten!

6. meten en bijsturen

Dit wordt spannend. U hebt (bij punt 2) een stip op de horizon gezet: hoeveel traffic u wilt halen. Lukt dat ook? Het kan zijn dat de groei van bezoekers uw stoutste verwachtingen overtreft. Dan is het zaak al die leads goed te volgen en voldoende capaciteit in huis te hebben om hun vragen om informatie of aankopen af te handelen. (Dat heet in vaktermen 'lead nurturing'). Misschien moet u wel bijsturen door minder vaak te posten.

Het kan ook zijn dat de respons achterblijft bij uw verwachtingen. Dan kunt u besluiten om juist vaker te posten. Ook kunt u door betaald bereik (zie hieronder) bijsturen.

Al naar gelang de intensiteit van uw campagne besluit u wekelijks, maandelijks of per kwartaal te meten en eventueel bij te sturen.

organisch en betaald bereik

Tenslotte nog even iets over ‘bereik’. Voor de berichten die u op social media zet, hoeft u niet te betalen. De mensen die uw berichten zien, vormen uw ‘organisch bereik’. U wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen uit uw doelgroep bereiken. Daar moet u wel een lange adem voor hebben. De groep mensen die uw berichten liken, delen of  - nog mooier - van comments voorzien, moet groeien. Hoe beter uw posts zijn, hoe harder de groei gaat. Maar u bent geen zangeres met wereldfaam en ook niet de topscorer van Liverpool, dus groei van het ‘organisch bereik’ zal tijd kosten.

U kunt die groei wel extra stimuleren door te adverteren op de social media waar u berichten plaatst. Dat heet ‘betaald bereik’. U plaatst dan een betaalde advertentie, bijvoorbeeld om aandacht te creëren voor een Hero-bericht dat u geplaatst hebt. U kunt de advertentie zó instellen dat die alleen getoond wordt aan mensen uit uw doelgroep en bij de meeste media betaalt u alleen voor de clicks naar uw bericht.

tot slot

Social media? Die doet u er absoluut niet zo maar even bij. Daarom heeft Topic Creatieve Communicatie een speciaal pakket voor u gemaakt: Social Media Beheer.


Johan ten Brinke
Door Johan ten Brinke on 19 juni 2020, 04:53 uur
Ik ben te vinden op

Onderwerpen: online marketing, persona, organisch bereik, social media


Gerelateerd

Mis geen enkele blog

Nieuw